10 tip til køb af brugte cykler
Der er penge, der kan spares ved at købe cykler brugte. Men hvis du ikke ved meget om cykler, kommer du let hjem med en cykel, der koster dig dyrt ved reparationer. Her er ti gode tip til at hjælpe dig med at undgå de værste fælder, når du køber en brugt.
Folk ser ofte efter de forkerte ting, når de vil købe en brugt cykel. Mange mennesker fravælger cykler på grund af små fejl og mangler, som man nemt og billigt kan afhjælpe – mens andre på overser helt fatale problemer, der kan blive en dyr affære. Du kan undgå denne situation, hvis du følger ti enkle tip:
Køb ikke cyklen:
1. Hvis sædepinden er rustet. Det sker ofte på cykler, og det er svært at gøre noget ved det. Hvis sadelpinden sidder fast, passer cyklen sandsynligvis aldrig til dig. Så lad cykelhandleren skrue sædestolpen ud – eller medbring dine egne værktøjer.
2. Hvis hjulene er hærdet med manglende eller løse eger. Egerne giver muligvis op, når du trykker på dem, men de skal føles anspændte. Drej også rundt på hjulene og kontroller, at de ikke er eksede. Nye hjul koster meget sammenlignet med prisen på en almindelig brugt cykel.
3. Hvis lejerne i hjulene er slidt. Du kontrollerer dette ved at gribe fat i hjulet og vippe det fra side til side. Det er måske en smule løst, men hvis du kan føle det frit bevæge sig frem og tilbage inden for en bestemt rækkevidde, skal du finde en anden cykel. Nye lejer betyder nye hjul.
4. Hvis lejerne i kranken er gået. Det tjekker du ved at rykke i pedalarmen fra side til side og mærke efter, om der er slør, på samme måde som du gjorde ved hjulene.
5. Kig evt. også dækkene efter. Hvis de er flækket på siderne inde ved fælgen, skal de skiftes. Det er måske ikke en reparation, der vælter budgettet helt – men alligevel en udgift, der er værd at tage i betragtning.
Køb cyklen:
1. Hvis det er lidt rustent – uden selvfølgelig at være korroderet af rust. Det ser måske ikke så pænt ud, men det betyder sjældent, om cyklen kan køre godt eller ej.
2. Hvis bremserne er brudt og det kun drejer sig om nye bremseklodser eller kabler. Det er ikke den store udgift, men spørg cykelforhandleren, hvis du er i tvivl.
3. Hvis gearene på cyklen er brudt, og det handler kun om at skifte kabler. Det er ikke den store udgift, men spørg cykelforhandleren, hvis du er i tvivl.
4. Hvis kæden er slap og rusten. En ny kæde er billig – men kun hvis cyklen har internt gear! Hvis cyklen har eksternt gear er det en helt anden sag, så kan reparationen godt snige sig op til tusind kroner.
5. Køb generelt enkle cykler, hvis du køber brugte og ikke ved meget om cykler. Cykler med mere end tre gear, fjedre og andet specialudstyr er vanskelige at kontrollere og dyrere at reparere.
Rengør cyklen:
Vask snavs væk. Placer din cykel på toppen af en drænrist, og lås den. Så kører den ikke, og sæbevandet ender i kloakken og ikke i naturen. Spray din cykel med vand, sluk for vandslangen og sæbe cyklen ind i et vaskemiddel. Gå efter et cyklusvaskemiddel, der er organisk opløseligt.
Brug om muligt et nordisk miljømærket sæbeprodukt – husk at læse på bagsiden af sæbeflasken, hvor længe den skal arbejde. Skyl cyklen grundigt med sæbe (prøv at begrænse dit vandforbrug) og tør det grundigt med et gammelt håndklæde. Langsom og præcis aftørring kan virke utroligt kedeligt, så prøv at nyde det. Drik en kop kaffe imens. Du skal ikke bruge højtryksrenseren, da den hårde jet kan beskadige mere end den gavner.
Skriv et svar