De fleste mennesker skal før eller siden rustbehandle deres bilen. I et land som Danmark, hvor vinteren er lang, skal du sørge for, at bilen bliver behandlet. Men hvornår er det, det rigtige tidspunkt at få det gjort?
Her kommer tre spørgsmål du skal stille dig selv, når du skal have rustbehandlet din bil.
Hvilken bil har du?
Hvilken bil du har kan have en indvirkning på, hvornår du skal have den rustbeskyttet. Er den ny eller brugt? Er det en europæisk- eller asiatisk bil? Det er nogle af de ting, som du skal tage med i din betragtning.
Har du en ny bil er det ikke sikkert, at du behøver at få den rustbeskyttet med det samme. En spritny bil som er under et halvt år gammel, behøver ikke at behandling den til første vinter, da bilen i sin original lakering er modstandsdygtig overfor rustangreb det første år af dens levetid.
Det skader dog ikke at få den behandlet med det samme, da den første behandling er den vigtigste. Hvis først bilen har fået rust, kan det være mere end svært at komme af med det igen.
Har du derimod hvervet dig en brugt bil, som er mere end 3 år gammel, så er det en rigtig god ide, at få den behandlet hurtigt. Det er ikke sikkert, at den foregående ejer har rustbehandlet bilen, så du har ingen garanti for, at den stadig er modstandsdygtig.
Hvorvidt du har en europæisk- eller asiatisk bil kan også have indvirkning på, hvornår du tager turen ned til det lokale rustbahandlingscenter. Specielt biler fra Korea har en tendens til, at have rigtig dårlig fabriksbeskyttelse.
Hvor meget vil du give?
Der er naturligvis prisforskel på, hvor meget en behandling koster dig. Vælger du, som langt de fleste, at få behandlet bilen i efteråret, eller i start-vinteren, kommer du til at betale en pose penge oveni, da alle værksteder har travlt, og ved du kommer ned med bilen.
Derfor kan du med fordel vælge at tage behandlingen uden for sæsonen. En behandling om foråret eller om sommeren, kan spare dig 20-40 procent, da forhandlerne ikke har et stort kundeflow og derfor prøver at lokke med gode tilbud.
På samme tid “mister” du ikke noget ved at få bilen behandlet før vinteren melder sig. Kort sagt at ønsker du at spare penge, så bestil en tid efter vinteren, for der er køen ikke lang, og priserne er presset en hak nedad.
Hvilken en beskyttelse er den rigtige?
Da biler er forskellige, så vil der naturligvis også være forskel på hvilken type af behandling der er den rigtige til din bil.
Hvis du kører rundt i en BMW 530 skal du ikke regne med, at den behandling du skal bruge, er den samme som til en Kia Picanto. Hertil kommer det at ikke alle behandlingssteder tilbyder den samme garanti – hertil kommer et godt råd.
Hvis det lyder for godt til at være sandt, så er det som regel også. En god måde at tjekke værkstedet efter på, er at spørge efter et sprøjteskema til bilen. Sprøjteskemaet er en fremgangsmanual til, hvordan din bil bliver behandlet. Et eksempel på, hvordan sådan en manual kan du finde HER.
Der findes flere typer af behandling blandt:
- 2 lags behandling
- Helrumsbehandling
- 3 lags behandling
Tag en snak med det lokale center om, hvilken der passer bedst til din bil.
Få det gjort
Hvad enten du har en ny, brugt, lille, stor- eller trehjulet bil, så har alle biler brug for en rustbehandling.
FDM anbefaler en rustbehandling en gang hvert andet år, alt efter hvilken bil du har. Har rusten først sat sig eller gennemtæret bilen, så falder værdien kraftigt, da den rustede del ikke kan repareres – men skal udskiftes.
Til slut kommer her 3 spørgsmål du bør stille værkstedet inden du får behandlet bilen:
- Hvad koster behandlingen inkl. moms?
- Hvilke garantier omfatter jeres behandling?
- Er der kontrolordning tilknyttet jeres værksted?
Skriv et svar