Uanset hvornår en gave gives er det ofte modtaget med taknemmelighed og har også ofte en symbolsk betydning. Det gælder både som privatperson, når man giver en gave til konen, men det gælder også i professionelle sammenhænge, når du giver dine ansatte eller dine kunder en firmagave. Det viser nemlig din taknemmelighed og anerkendelse overfor dine ansattes indsats i virksomheden eller din glæde over samarbejdet med en kunde. Det vil ofte føre til loyalitet og selvtillid. Det kan dog til tider være svært at finde den rette gave, hvis det drejer sig om mange ansatte, der skal begaves. De kan nemlig alle have forskellige præferencer og smage.
Firmagaver og SKAT
Dog kan det være værd at tage den udfordring op, lige som der også er måder det kan gøres på, hvor du ikke skal tage stilling til hver enkelte ansattes smag. Især når det handler om gaver til dine ansatte, er der nogle regler inden for SKAT, der er vigtige at du forholder dig til. Der er nemlig en øvre grænse for hvor meget dine medarbejdere må få i værdi i gaverne i løbet af året. Hvis værdien for gaverne samlet det år overskrider den grænse, kan det nemlig ske at dine medarbejdere skal betale skat af gavens værdi. Denne grænse ligger på 1100 kroner. Du skal derudover også være opmærksom på at indberette dette beløb. Hvis der er tale om julegaver er grænsen 800 kroner.
Firmagaver er en investering
Det kan altså være en ganske god til lige at sætte sig ind i reglerne inden du giver ud af godterne, eller forhøre dig hos din revisor eller dem, som står for at indberette løn med mere. Men en ting er dog sikker. Det kan være ganske givende at vise sin værdsættelse af medarbejderne og deres indsats med en firmagave – stor som lille. Det samme gælder din taknemmelighed for samarbejdet med dine kunder. Det resulterer i godt samarbejde, motivation og glæde.
Vi fandt inspiration til denne artikel på siden glasskærer.dk
Skriv et svar