Søgemaskineoptimering – forkortet SEO efter det engelske search engine optimization – er langt hen ad vejen et spørgsmål om at skabe en teknisk fornuftig side.
Hvis ikke Google er i stand til med sine robotter at læse indholdet på siden vil du aldrig kunne rangere din side i de organiske søgeresultater.
Og der er mange fælder at være opmærksom på. Du kender sikkert de mest basale hvis du læser dette indlæg, så jeg vil ikke bruge tid og spalteplads på at fortælle dig, du ikke bør noindexe-din side.
For det ved du godt.
Men kender du også de 3 herunder?
Forkert udført redirect mellem SSL og ikke-SSL
Det er en god idé at skifte fra ikke-SSL til SSL. En SSL-kryptering er ”god stil” og Google har åbent meldt ud på deres webmaster-blog, at de vil belønne de webmastere, der krypterer brugerens trafik. Også selvom du ikke behandler personlige informationer eller tager imod kort i browseren.
Har du en side lige nu og skifter du til SSL uden at have tænkt over det tekniske risikerer du samme effekt som ved et 301-redirect – det virker, men du mister noget af værdien.
Du risikerer også at redirecte URL’er, men ”glemme” at føre dine CSS-filer over på SSL og så bliver det først håbløst. Du vil slet ikke kunne kende din side og det vil dine brugere heller ikke.
Minimer risikoen ved overgang fra ikke-SSL til SSL ved at hyre en programmør til opgaven. Det tager ikke en programmør meget mere end en time at udføre skiftet efter alle kunstens regler, men udgiften for dig hvis det glipper efter egen indsats er langt højere end programmørens ene time.
Infinite scroll uden proper kode
Du kender infinite scroll fra blandt andre Facebook og Twitter. Du kan blive ved med at scrolle, og der bliver bare ved med at komme mere og mere indhold.
Det findes også uden for sociale medier – se fx oversigt over gavekort her hos Sendentanke.dk. Du kan scrolle og der kommer bare flere og flere gavekort, des længere, du kommer ned.
Infinite scroll i sig selv er ikke et problem – men hvis ikke der i koden er indsat en art pagination kan Google ikke se hvornår din side starter og slutter og kan ej heller læse indholdet. Hvis der er noget Google ikke bryder sig om, så er det ikke at kunne læse indholdet på din side. Brug derfor energi og programmørtid på at opsætte din infinite scroll efter retningslinjerne Google udstikker.
Manglende fokus på hastighedsoptimering
Dette er ikke så meget en enkelt fælde som de to ovenstående – men mere et generelt problem.
Hastighed betyder mere og mere, når Google skal vurdere hvor i søgeresultaterne, du ligger. At komme ind på en langsom side er lig med en dårlig brugeroplevelse og det har Google som søgemaskine ikke råd til at levere til dig.
Derfor bliver du meget konkret belønnet med bedre rangeringer i søgeresultaterne, når du bruger tid og energi på at forbedre din indlæsningshastighed.
Dine midler er blandt andet optimering af din HTML, sammenlægning af dine CSS-filer og javascript-filer, at finde en bedre server end dit nuværende billige webhotel og at komprimere dine billeder ned til 10 % af den oprindelige størrelse.
Alle bække små – og kan du skære et sekund af din loadhastighed har du gjort meget for at bane vejen for succes i søgeresultaterne!
Derudover må du selvfølgeligt ikke bruge frames på din side, du bygger naturligvis ikke en ny side i flash, ligesom noindex-tagget alene bruges på udviklingsdomæner. Og der bruges det til gengæld også.
Det er barnemad og du kender dem helt sikkert i forvejen.
Og hvis ikke kan du i hvert fald glæde dig over nu at kende til nogle af de mest hyppige tekniske SEO-fælder, danske websites falder i hver eneste dag.
Skriv et svar