Hver dag bliver bombarderet med farver lige meget hvor vi bevæger os hen og helt uden at tænke over det påvirker det vores humør og udstråling over for andre og mindst os selv. De fleste af os kender sikkert godt til at vores humør eksempelvis stiger enormt når vi tager på ferie i syden hvor solen skinner væsentligt mere den det er tilfældet i Danmark.
Grunden til at vores humør stiger gevaldigt er ikke kun at vi er på ferie det er i den grad også fordi at vi omgiver os med lyse farver fra solen og vandet. Selv når vi slapper af med kold drink er den udstyret med farvestrålende paraplyer og andet farverigt pynt der alt sammen får os til at smile og stresse af.
Netop stress er en af de ting som friske farver kan hjælpe imod. Du kender sikkert godt til at dit humør falder meget og at du bliver stresset når det bliver mørkt og koldt om vinteren i Danmark. Måden mange kurere dette på er ved at have en lampe som afgiver et meget stærkt lys der minder om sollys. I det hele taget er friske farver meget vigtigere end vi tror for at vi kan fungere optimalt i dagligdagen.
At lyse farver er vigtige og at de påvirker vores humør og ikke mindst købelyst ved de store firmaer rundt omkring i verden udmærket godt. Der bliver brugt enorme summer på at forske i hvilken farvesammensætning der bedst for den målgruppe som firmaet ønsker at ramme. Eksempelvis har McDonalds i Danmark haft hyret malersiden www.maler-oversigt.dk til at undersøge hvilke farver deres danske restauranter skulle have for at de kunne øge deres omsætning i forhold de meget forskellige årstider vi har i Danmark.
Det var ikke nogen nem opgave og det krævede da også et yderligere samarbejde med mere 50 forskellige malerfirmaer fra rundt omkring i Danmark før at der blev fundet frem til de farver der passede bedst til de forskellige McDonalds restauranter rundt omkring i Danmark alt efter årstiden. Hvilke farver der helt præcist blev fundet frem til er en forretningshemmelighed men McDonalds vil dog gerne løfte sløret for at det var alle sammen nogle meget lyse farver.
I forhold til omsætningen hos de forskellige McDonald’s restauranter i Danmark før de fik skiftede deres farver ud er deres omsætning steget med ca. 35% Den meget store stigning har fået McDonalds til at indgå et samarbejde med forskellige malermester omkring udviklingen nye møbler til deres mange restauranter i de helt rigtige farver alt efter hvilken årstid der er tale om i Danmark.
Rygterne om McDonald’s store succes med at skifte farverne ud i deres restauranter er også nået ud til andre forretninger såsom tøjbutikker og kontorfællesskaber i København som siden hen har haft besøg af en maler fra København. Meldingen fra de forskellige forretninger og kontorfællesskaber i København er at de kan mærke på både deres kunder og deres medarbejder at de trives meget bedre i forhold til før de fik skiftede farverne ud med nye friske farver.
Næste skridt kunne meget vel være at få skiftede farverne ud på de mange skoler og gymnasier rundt omkring i Danmark hvor de har meget store problemer med indeklimaet og koncentrationsniveauet hos de forskellige elever. Det er en meget lille investering for det danske samfund at hyre et par forskellige malerfirmaer fra rundt omkring i Danmark til at friske farverne op på de mange skoler og gymnasier så koncentrationsniveauet kan stige hos de unge mennesker der jo er Danmarks fremtid. Men måske man lige skulle starte med at sende et par malermester ind i det danske folketing og friske deres farver op først. Så er chancer for for at Danmark går en lysere fremtid i møde lige pludselig blevet meget større end de hidtil har været.
Skriv et svar