Når du skal markedsføre et produkt – om det så er et eksisterende eller nyt produkt – findes der hundrede forskellige markedsføringsstrategier. Men kun en af dem kan øge dine salgstal fra dag ét, nemlig annoncering på sociale medier.
Annoncering på sociale medier – også kaldt SoMe annoncering – er, som sætningen indikerer, reklamer på diverse sociale medier. SoMe platforme benytter forbrugerens informationer og interaktioner på de specifikke platforme, til vise de mest relevante reklamer til de rigtige målgrupper.
Hvis din målgruppe matcher med en stor demografi på en bestemt SoMe platform, vil det i mange tilfælde betyde, at dine reklamer kan kaste enorme stigninger i konverteringer og salg af sig, med lave købsomkostninger.
Men ikke alle SoMe platforme har de samme annoncerings valgmuligheder. Her får du et kort overblik over hvilke muligheder du har, når du annoncerer på nogle at de største platforme i dag.
Facebook annoncering
Reklamer på Facebook er designet til at hjælpe dig, med at opnå en eller flere af 3 reklamekampagne målsætninger: bevidsthed, overvejelse eller konvertering. Når du har ’bevidsthed’ som målsætning, så skal du igennem din reklame skabe bevidsthed blandt forbrugerne omkring dit brand.
Hvis ’overvejelse’ er din målsætning, så prøver du sende forbrugeren til din hjemmeside, eller få dem til at interagere med dit brand på en eller anden måde.
Den sidste målsætning, som kaldes for ’konvertering’, er at du får konverteret forbrugeren til en kunde. Det kan være ved at kunden køber dit produkt online, eller besøger din fysiske butik.
Med Facebook annoncering har du flere muligheder. Din reklame kan være et billede eller en video, eller en kombination af begge. En billede reklame vil oftest være af et produkt, hvor du så har mulighed for at skrive en tekst på op til 125 tegn, udover en overskrift og et link.
Hvis du foretrækker en video reklame, så har du rigtig mange muligheder – helt fra korte videoer, som du kan optage på din telefon, til større produktioner, som gerne skal ses på en større skærm. Læs mere på Facebook omkring dine muligheder.
Instagram annoncering
I 2012 blev Instagram købt af Facebook, og i dag er der mange ligheder imellem platformene. Derfor er det hellere ikke overraskende, at reklamerne på Instagram er designet til at opnå de samme 3 målsætninger, som reklamerne på Facebook.
Ligesom på Facebook, kan du også reklamere med billeder og videoer på Instagram. Begge formater kan benyttes på både din Instagram feed eller på Instagram Stories.
Dit Instagram billede eller video vil ligne et almindeligt Instagram oplæg, undtagen det, at der vil stå ”sponsoreret” øverst til højre.
Afhængigt af hvad målsætningen for din reklamekampagne er, så har du mulighed for at tilføje en såkaldt ”call-to-action” knap til din reklame. Den kan forbrugeren klikke på, og vil så f.eks. blive henvist til din hjemmeside, hvor et eventuelt produkt kan købes.
LinkedIn annoncering
Ligesom på de to andre platforme, så er reklamerne på LinkedIn designet til at opnå målsætningerne bevidsthed, overvejelse og konvertering.
Den store forskel på LinkedIn og de to andre platforme er, at mens Facebook og Instagram har en meget bred kundebase, så er LinkedIns kundebase mere specifik. LinkedIn er nemlig meget forretningsorienteret, og fungerer som en professionel networking platform.
På LinkedIn har du derfor mulighed for at tilrettelægge dine reklamer baseret på professionelle kvalifikationer som f.eks. jobtitel og anciennitet.
Mulighederne for annoncering på LinkedIn inkluderer blandt andet sponsoreret indhold og mail, hvor det sidstnævnte minder meget om e-mail marketing. Derudover har du mulighed for at benytte dig af tekstreklamer, hvor du også kan inkludere et lille billede.
Hvis du gerne vil vide mere om LinkedIn annoncering, så klik her.
LinkedIn annoncering er i praksis ikke lige så udbredt som Facebook- og Instagram annoncering. Dette hænger sammen med at værktøjet teknisk er tungere at arbejde i og priserne er højere.
Skriv et svar