Hvis du befinder dig på et marked med hård konkurrence, kan det være svært skille sig ud på en positiv måde. Især hvis man er på et lille marked som det danske, hvor kundesegmentet er småt og relativt homogent. Vi giver derfor nogle tips til, hvordan du skiller dig ud på et konkurrencepræget marked.
“LEGO Ideas Hover Scout and Recharge Dock” (CC BY 2.0) by Brickset
Selvom Danmark ikke er så stort et marked, kan man stadig forsøge at skabe sig in sub-niche inden for det marked, man er på. Her kan man så forsøge at brande sig på forskellige måder. En metode er det formåls-drevne brand, som handler om brandet er relevant og nødvendigt for kunderne. Det kan være den gode kundeoplevelse, som Amazon satser på, eller enkelthed som Apple står for. Det, som kendetegner formåls-drevne brands er, at kunderne er investeret i det, som for eksempel LEGO, der engagerer brugerne i idéudvikling af nye produkter. Herudover kan det også betale sig at lave et godt influencerprogram med en række kendte personer, som ikke blot præsenterer produktet med også fortæller om, hvad du kan bruge det til.
Lad dig inspirere af bookmakerne
I tillæg til de to ovennævnte strategier, kan du også lægge kræfter i at opbygge et stærkt forhold til dine kunder. Kunderne er selvfølgelig til hver en tid det vigtigste fokus for en virksomhed. Her handler det dels om at pleje forholdet til de eksisterende kunder samt tiltrække nye kunder. Og det er vigtigt, at der er balance mellem de to forhold, for hvis du bruger alt dit krudt på at tiltrække nye kunder, forsvinder de nuværende, og så er du i bedste fald lige vidt. En branche, som man kan skæve til, hvis man vil have inspiration til en effektiv marketingstrategi er online sportsbookmakerne. Dette er en branche, som er kendetegnet ved årlig vækst, og det skyldes blandt andet, at bookmakervirksomheder er virkelig dygtige til at lave kampagner rettet mod nye kunder, men også til stadig at tilgodese deres eksisterende kunder med målrettet kundepleje. Hos bet365 tilbyder man forskellige former for avancerede væddemålstyper af spil på fodbold og andre typer sport samt uddybende artikler med nyheder fra sportsverdenen og forslag til odds. Desuden har man tilbud som startbonus til nye kunder på sportsvæddemål.
“DV1579521” (CC BY 2.0) by Ajithpoison
Gør en forskel – og fortæl det til dine kunder
Unge i dag vil gøre en forskel i verden, og det gælder i allerhøjeste grad danskere som topper i Europa over 15-30-årige der udfører frivilligt arbejde. Derfor er det vigtigt, at man har en klar mission og meget gerne en, som har betydning på den sociale bundlinje. Hvis man er kunde i en konkurrencepræget branche og kan vælge mellem et inspirerende brand, som tager ansvar og et sjæleløst eller i værste fald destruktivt brand, hvad tror du så, at folk foretrækker?! Fortæl om din mission, de gode historier om, hvordan I gør verden til et bedre sted, og du vil score store point hos rigtigt mange kunder.
Skriv et svar